loading...
جملات زیبا - علی شاه
میر علی فاطمی بازدید : 130 جمعه 04 مهر 1393 نظرات (0)

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

اوصاف عابدان:

 

ای احمد ! می دانی که چه هنگام بنده من , بنده واقعی و عابد راستین محسوب می شود ؟ عرض کردند: خیر ای پروردگار من. فرمود : وقتی که هفت خصلت در او جمع گردد, شایسته این نام خواهد شد:

1-تقوایی که او از محرمات حفظ کند.

2- سکوتی که او را از حرف بیهود مهار کند.

3-ترسی مه هر روز به واسطه آن گریه اش افزون گردد.

4-حیایی که در خلوت از من شرم بنماید.

5- خوردن به اندازه ای که رفع نیاز او شود.

6-کینه نسبت له دنیا به جهت آن که من نسبت به آن کینه دارم.

7-عشق به خوبان به دلیل آن که من به آنها عشق می ورزم.

   

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

اوصاف عاشقان حق:

 

ای احمد ! هر کس که ادعای عشق و محبت به من بکند این طور نیست که عاشق من باشد. کسی عاشق من است که: غذایش اندک , لباسش خشن و خوابش در حال سجده و نمازش طولانی باشد و همواره سکوت پیشه کند و بر من توکل کند و مسجد را به عنوان خانه و دانش را رفیق خود انتخاب کند , و در طلب رضای من باشد و از تبه کاران دوری گزیند و به یاد و ذکر من مشغول و همواره در حال تسبیح و تقدیس من باشد , در پیمان خود صادق و به عهد خود وفادار باشد , قلبش پاک و در نماز ملتهب و برافروخته و در انجام واجبات کوشا و نسبت به پاداشی که نزد من است راغب و مایل و از عذاب من هرسناک و با عاشقان من نزدیک و همنشین باشد.

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

تاثیر دنیا دوستی:


ای احمد ! اگر کسی به اندازه اهل آسمان و زمین نماز بخواند و به اندازه اهل آسمان و زمین روزه بگیرد و مانند فرشتگان چیزی نخورد و مانند برهنگان لباس نپوشد , ولی من ذره ای از محبت دنیا یا سمعه و ریا یا ریاست دنیا یا زخاف و تشریفات دنیایی را در دل او بیابم , او را از همنشینی خودم محروم می کنم و محبتم را از قلبش بیرون می نمایم. سلام و رحمت و محبت من بر تو باد , و ستایش مخصوص پروردگار عالمیان است.

 

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

آثار کم خوری و کم حرفی:

 

ای احمد ! وقتی که بنده شکمش گرسنه و زبانش از گفتار محفوظ باشد به او حکمت می آموزم پس اگر این انسان کافر باشد این حکمت به ضرر او و حجتی علیه خود او خواهد بود ولی اگر مومن باشد حکمت او نور برهان و شفا و رحمت است.

پس آنچه را که تاکنون نمی دانسته , اکنون می داند و آنچه را که تاکنون نمی دیده , اکنون می بیند پس نخستین چیزی که را که می بیند عیوب خویش است قبل از آن که به عیب دیگران بپردازد , و ریزه کاری ها و دقایق علمی را به او می نمایانم تا شیطنت در-قلب و فکر و اندیشه- او وارد نگردد.

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

لزوم حفظ زبان:

 

ای احمد ! هیچ عبادتی نزد من از سکوت و روزه محبوب تر نیست , پس هر کس که روزه بگیرد و زبان خود را حفظ نکند مثل کسی است که به نماز بایستد ولی چیزی نخواند. پس به چنین نمازگذاری فقط پاداش بپاخاستن او را می دهم ولی پاداش عبادت کنندگان را به وی نخواهم داد.

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

وحدت در اراده و زبان:


ای احمد ! اراده خود را یک اراده قرار بده; در نتیجه زبانت را یک زبان قرار بده , و بدنت را زنده بدار , هرگز غفلت پیدا نکن , کسی که از اهل غفلت باشد من در بند آن نیستم که در کدام وادی هلاک می شود.

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

 

 

ضرورت استفاده از عقل:

 

ای احمد ! عقل خود را قبل از آنکه از دست برود به کار انداز. هرکسی که از عقل خود استفاده کند اشتباه و طغیان نمی کند.

ای احمد ! هرگز غفلت نداشته باش. هرکس که از من غفلت داشته باشد برای من مهم نیست که در کدام وادی به هلاکت می رسد.

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

دلیل برتری پیامبر اسلام(ص):


ای احمد ! آیا می دانی که چرا تو را بر سایر پیامبران برتری و فضیلت دادم ؟ عرض کردند: خیر , نمیدانم ای خدای من. فرمود: بواسطه یقین و خوش اخلاقی و سخاوت و مهربانی با مردو. و همچنین برگزیدگان و اوتاد زمین هم که اوتاد زمین شدند به خاطر همین صفات و ویژگی هاست.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

حیات گوارا و جاوید:

 

ای احمد ! آیا می دانی زندگی گوارا و حیات جاوید چیست ؟ عرض کردند: نمی دانم  ای خدای من. فرمود: زندگی گوارا آن است که صاحب آن از یاد من غافل نگشته , نعمت من را فراموش نکرده و نسبت به حق من جاهل نباشد. روز و شب در پس کسب رضایت من است

و اما حیات جاودان آن است که ( صحاب آن ) برای خود به گونه ای عمل می کند که دنیا در نظرش بی ارزش و در چشمش کوچک و آخرت بزرگ و با عظمت است و خواسته من بر خواسته خویش مقدم می دارد و در طلب رضای من است  و حق مرا بزرگ می شمارد و همواره توجه دارد که من نسبت به او آگاه هستم , و شب و روز هر وقت که می خواهد گناه و معصیت بکند , می داند که من مواظب او هستم و قلب خود را از هرچه که نمی پسندم پاک می کند و نسبت به شیطان و وسوسه های او کینه می ورزد. و برای ابلیس هیچ راه سلطه و نفوذی در مملکت دل خویش باقی نمی گذارد وقتی که چنین حالات و روخیاتی پیدا کرد , در قلب او عشق و محبتی می گذارم که قلب و فراغت و اشتغال و تلاش او منحصرا برای من باشد و سخن او را همواره ذکر نعمت هایی که بر اهل محبت خویش ارزانی داشته ام قرار می دهم و چشم و قلب او را می گشایم تا با گوش جانش بشنود و با چشم قلبش جلال و عظمت من را ببیند. و دنیا را بر او تنگ می گردانم و نسبت به لذت های دنیایی در او کینه ای به وجود می آوردم. و از دنیا او را به گونه ای بر حذر می دارم که شبان , گوسفندان خود را از چریدن در چراگاه های خطرناک و هلاکت آفرین بر حذر می دارد. پس وقتی که چنین شد به شدت از مردم فرار می کند , و از دنیای فانی به سرای باقی و از عالم شیطنت به سرزمین رحمت منتقل می شود.

ای احمد ! من چنین کسی را لباس هیبت و عظمت می پوشانم. و این است زندگی گوارا و حیات ابدی , و این است مقام اهل رضا.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

پاداش طالبان رضای حق:

 


هر کسی که عمل به رضای من کند سه خصلت به او می بخشم که همواره با آن ها به سر می برد: به او نحوه شکرگذاری را می آموزم که هرگز آمیخته با جهل و نادانی نباشد. و به او ذکر و یاد خودم را به گونه ای می آموزم که هیچ گاه فراموشی از یاد من برای او حاصل نشود. و به او عشقی می دهم که هرگز محبت دیگران را بر محبت من مقدم ندارد.

پس وقتی که به من عشق ورزید , من نیز به او عشق می ورزم و چشم و دل او را به جلای خویش می گشایم. پس دوستان خاص خود را از او مخفی نمی کنم و در شب تار و روز روشن با او به مناجات می پردازم تا حدی که از گفتگو و همنشینی با دیگران خودداری نماید. و سخن خودم و فرشتگانم را به گوش او می رسانم , او را بر اسراری آگاه می گردانم و به او جامه حیا می پوشانم به گونه ای که همه از او شرم و حیا داشته باشند.

بر روی زمین راه می رود در حالی که گناهش آمرزیده است. و قلب او را آگاه و بصیر می گردانم , و چیزی را از بهشت و جهنم از او مخفی نمی کنم و آنچه را که بر مردم در رستاخیز می گذرد در همین دنیا به او نشان می دهم که چه صحنه های هولناک و وحشتناکی وجود دارد و چگونه ثروتمندان و نادانان را محاکمه و محاسبه می کنم. و قبر او را نورانی کرده و فرشته های ( منکر ) را می فرستم تا از او سوال کند. او ناراحتی مرگ و تاریکی قبر و لحد و وحشت عالم برزخ را نمی بیند , تا آنگاه که برای سنجش اعمال او میزان را نصب و نامه عملش را باز می کنم. و بین خود و او هیچ مترجمی قرار نمی دهم. این صفات عاشقان من بود.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

 

 

 اجزای عبادت و آثار روزه:

 

 

 

 

ای احمد ! عبادت , ده بخش ایت. نه بخش آن دنبال کسب حلال بودن است پس اگر خوردنی و آشامیدنی خود را از راه حلال تهیه کردی در حفظ و حمایت من خواهی بود پیامبر (ص) پرسیدند: خداوندا ! برترین و اولین عبادت چیست ؟ فرمود: آغاز عبادت , روزه و سکوت است. عرض کردند: پروردگارا ! اثر روزه چیست ؟ فرمود: روزه باعث پدید آمدن حکمت است و حکمت موجب شناخت و شناخت موجب یقین است , پس هرگاه که بنده به مقام یقین رسید , در بند سختی یا آسانی زندگی نیست.

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦ 

 

توصیف بنده در وقت مرگ:


وقتی که بنده من در حال سکرات مرگ باد , فرشتگان بالای سر او می استند در حالی که به دست هر کدام از آن ها جامی از آب کوثر و جامی از شراب بهشتی است , به روح او می نوشانند تا سکرات موت و سختی آن از بین برود , و او را به بشارتی بزرگ مژده می دهند و می گویند: خوش آمدی و مقدمت مبارک باد ! تو بر خدای عزیز , کریم , حبیب و نزدیک وارد می شوی. پس روح او از جوار فرشتگان پرواز می کند و به پیشگاه پروردگار در کمتر از یک شچم به هم زدن صعود می کند و دیگر بین او و بین پروردگار , پرده و حجابی نیست. خداوند مشتاق دیدار اوست و او را لب چشمه های در کنار عرش می نشاند. سپس به او می گوید: دنیا را چگونه رها کردی ؟ جواب می دهد: خدایا ! به عزت و جلالت که من نسبت به دنیا شناختی ندارم. من از آغاز تولد از تو اندیشناک بودم. خداوند می فرماید: راست گفتی ای بنده من. تو جسمت در دنیا , ولی روحت با من بود. همه اسرار و کار های آشکار تو در نظر من بود. هرچه می خواهی درخواست کن تا به تو بدهم , تمنا کن تا برآورده سازم. این بهشت من برای تو مباح است پس در آن پر و بال بگشای. و این جوار من است پس در آن ساکن شو. پس روح عرض می کند: خداوندا ! تو بودی که خودت را بر من شناساندی , پس من از همه خلایق به وسیله این معرفت و شناخت بی نیاز شدم. قسم به عزت و جلالت که اگر رضایت تو در آن باشد که قطعه قطعه شوم و هفتاد بار به فجیع ترین صورت کشته شوم; رضای تو برای من پسندیده است. خداوندا ! من چگونه به خود مغرور باشم , در حالی که اگر تو مرا گرامی نداری , ذلیم اگر تو مرا یاری نفرمایی , مغلوب و شکست خورده ام. اگر تو مرا تقویت نکنی , ضعیف و ناتوانم. اگر مرا یاد خودت زنده نگردانی مرده ام و اگر پرده پوشی تو نبود , اولین باری که من گناه کردم , رسوا می شدم

خداوندا ! چگونه رضایت تو را طلب نکنم در حالی که عقل مرا کامل کردی تا تو را بشناسم و حق را از باطل و امر را از نهی و علم را از جهل و نور را از ظلمت تشخیص بدهم. آنگاه خدای عزوجل می فرماید: قسم به عزت و جلالم که بین تو و خود هیچ پرده و مانعی در هیچ زمانی ایجاد نمی کنم. این گونه با دوستانم رفتار می کنم.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

 

 تشبیح تقوا:

 

ای احمد ! بر تو باد تقوا , که صدر و ساقه و ذیل دین , تقوا است و به وسیله آن , بنده می تواند به خداوند تعالی تقرب یابد. ای احمد ! تقوا , زینت مومن است. تقوا , چونان کشتی است; همان گونه که از دریا به جز با کشتی نمی توان نجات یافت زاهدان نیز جز با تقوا نمی توانند نجات یابند. ای احمد ! هیچکس نیست که مرا عبادت کند و در مقابل من خشوع  کند مگر آن که همه چیز در برابر او خاشع شود. ای احمد ! تقوا در های عبادت به روی بنده می گشاید در نتیجه بنده نزد خلق گرامی می شود و به وسیله آن به قرب خدای عزوجل می رسد.

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

ارزش سکوت:

ای احمد ! بر تو باد سکوت و کم حرفی ; چرا که آبادترین مجلس و محفل , قلب های صالحان و ساکنان و ساکتان و خرابترین مجلس و محفل , قلب های بیهوده گویان است.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

زاهدان امت پیامبر و بنی اسرائیل:


پیامبر (ص) عرض کردند: خداوندا ! آیا زاهدان امت من بیشترند یا زهاد بنی اسراییل ؟ فرمود: مقدار زاهدان بنی اسراییل در مقام مقایسه با زهاد امت تو , به اندازه یک موی سیاه در بدن یک گاو سفید است. عرض کردند: چگونه چنین است در حالی که تعداد بنی اسراییل بیشتر از تعداد امت من است ؟ فرمود: چون آن ها پس از یقین , شک کردند و بعد از اقرار به حقیقت , آن را انکار کردند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من شکر و حمد خدای تعالی را بجا آوردم و دعا کردم که خداوند آن ها را حفظ و رحمت فرماید و سایر خیرات را بر آنان نازل کند.

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

اوصلف زاهدان: 


پیامبر اکرم (ص)  عرض کردند: خداوندا ! این زاهدان که توصیفشان کردی چه کسانی هستند ؟ فرمود: زاهد آن کسی است که خانه ای ندارد که اگر خراب شد , غم بخورد. فرزندی ندارد که اگر مرد , محزون شود و هیچ چیزی ندارد که اگر از دست رفت , غصه بخورد و هیچکس را نمی شناسد که او را لحظه ای از یاد خدا غافل کند. غذای اضافی ندارد که از او بطلبند و لباس نرم نمی پوشد. ای احمد ! چهره اهل زهد , از شب زنده داری و روزه , زرد و زبان آن ها از شدت ذکر خداوند خسته شده است. قلب هایشان در سینه هایشان , از مداومت سکوت , مجروح شده است. آنان هرچه در توان دارند ( در عبادت ) کوشش می کنند ولی نه به خاطر ترس از جهنم یا شوق بهشت , بلکه در ملکوت آسمان و زمین می نگرند و می یابند که خداوند سبحان شایسته عبادت است.

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

 پاداش زاهدان:

 

ای احمد ! آیا می دانی پاداش زاهدان نزد من چیست ؟ عرض کردند: خیر , ای پروردگار من. فرمود: مردم محشور می شوند ودر حساب آن ها مناقشه و دقت می شود ولی آنان از این امور در امان هستند. کمترین چیزی که به زاهدان می دهم آن است که کلید های بهشت را عطایشان می کنم تا از هر دری که خواستند وارد بهشت شوند. و میان جمال خودم و آنان پرده ای قرار نمی دهم. لذت های گوناگون گفتگوی با خودم را به آنان می چشانم و آن ها را در جایگاه صادقان می نشانم و کار های دنیا و رنج هایی را که کشیده اند به یادشان می آورم و چهار در به رویشان می گشایم ; از یک در هدایای من به آن ها می رسد , از در دیگر به من هرگونه که بخواهند و بدون هر مانعی نگاه می کنند و از یک در به آتش دوزخ و ظالمانی که عذاب می شوند می نگرند و از دیگر نیز دختران نوجوان و حورالعین ( زنان فراخ چشم ) بر آنان وارد می شوند.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

اوصاف اهل آخرت: 


ای احمد ! اهل خیر و آخرت شرم گینانند , حیای آن ها زیاد و حماقتشان کم و نفع آنان فراوان و حیله آن ها اندک است. مردم از دست آن ها در رفاهند ولی خودشان از دست خویش در رنجند. کلامشان سنجیده است. به حساب خود می پردازند. خود را به زحمت می افکنند. چشم هایشان می خوابد ولی قلبشان نمی خوابد. چشمانشان گریان و قلب هایشان به یاد خداست. هنگامی که درگیر مردمان در غفلت به سر می برند آن ها در ذکر و یاد حق هستند. در آغاز نعمت , ستایش الهی و در پایان آن شکر خدا را به جای می آورند. دعایشان نزد خدا مقبول و سخن ایشان نزد پروردگار پذیرفته است و وجود آن ها مایه مباهات و خوشنودی فرشتگان است. و دعای آن ها زیر حجاب ها می چرخد. خداوند دوست دارد کلام آنان را بشنود آنگونه که مادر دوست دارد به کلام فرزند خود گوش دهد. از خداوند لحظه ای غافل نمی شوند. پر خوری و پر گویی و پوشیدن لباس های متنوع و زیاد و رنگارنگ را دوست ندارند. مردم نزد آن ها مردگانند و خداوند , زنده کریم , آنهایی را که از ایشان رخ برتافتند با بزرگواری فرا می خوانند و آنان را که به اینان روی آورده اند با مهربانی می پذیرند. دنیا و آخرت نزد آن ها یکسان است.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

نفس چونان شتر مرغ:


ای احمد ! با لباس جذاب و غذای لذیذ و بستر نرم , خود آرایی مکن چرا که نفس , خاستگاه هر بدی و رفیق هر نادرستی است. تو نفس را به اطاعت خدا می خوانی ولی او تو را به نافـرمانی مـی کشاند. هرگاه که می خواهی اطاعت خدا کنی با تو مخالفت می کند و هرگاه که بخواهی نافـرمانی از خدا کنی با تو همراهی می کند. هرگاه که سیر شود , طغیان می کند و هرگاه که گرسنه شود , فریاد و فغان سر می دهـد و هرگاه که بی نیـاز شود , تکبـر و بزرگی می ورزد. هرگاه که بزرگ شود , فراموش کار می شود و هرگـاه که در امنـیـت باشد , غفـلت مـی ورزد. نفس آدمی , مثل شتـرمرغ است که فــراوان می خورد ولـی وقتـی که بر آن سـوار می شـوند ( بار می گذارند ) نمی پرد. و مانند خرزهره است که رنگش زیبا ولی مزه اش تلخ است.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

اوصاف دنیا زدگان: 


ای احمد ! دنیا و اهل آن را دشمن بدار و آخرت و اهل آن را دوست بدار. عرض کرد: ای خدای من ! اهل دنیا و آخرت چه کسانی هستند ؟ خداوند فرمـود: اهل دنیا کسی است که خوردن و خندیدن و خواب و غضبش زیاد و رضایت او کم می باشد. اگر به کسی بدی کرد از او پوزش نمی طـلبد و عذر کسـی را که از او عذر خواهی می کند نمی پذیرد. هنگام عبادت , کسل و هنگام معصیت , شجاع است. آرزویـش دراز و مرگش نزدیک است. به حساب خود نمی پردازد. نفعش به دیگران کم می رسد. حرف زیاد می زند. ترس کم دارد. هنگام رسیدن به غذا , بسیار شادمان می شود. اهل دنیا هنگام نعمت , شکر و هنگام بـلا , صبر نمی کنند. به کارهایی که انجام نداده اند خودستایی می کنند و چیزی را ادعا می کنند که واجد آن نیستند و از روی آرزو و هوس سخن می گویند. عـیوب دیگران را بازگو ولی خوبی های آن ها را مخفی می کنند. عرض کرد: آیا اهـل دنیـا این همه عیب دارند ؟ فرمود: ای احمد ! اهل دنیا عیب فراوان دارند. جاهلند , احمقـنـد , در مقابل استـاد خود تواضع نمی کنند , خود را عاقل مـی پندارند در حالی که نزد اهل معرفـت احمق هستند.

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

اوصاف و مقام اولیای خداوند:


ای احمد ! در بهشت قصری است از لوء لوء بر فراز لوء لوء , مروارید بزرگ درخشان روی مروارید که در آن ها قطع و وصیله وجود ندارد ( یک پارچه است ) در این کاخ , دوستان خاص من هستند که هر روز هفتاد بار ( به لطق و مهر ) به آن ها نظر می افکنم و هربار با آن ها سخن می گویم و هفتاد بار بر قلمرو و مقامشان می افزایم. و آنگاه که اهل بهشت از خوردن لذت می برند اینان از ذکر و سخن و گفتار من لذت می برند. عرض کردند: خداوندا ! نشانه های این ها چیست ؟ خداوند فرمود: زندانیانی هستند که زبان های خود را از حرف های غیر ضروری و شکم های خود را از غذا های غیر لازم , محفوظ و حبس کرده اند.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

اوصاف درویشان راستین: 


ای احمد ! محبت من در گرو محبت درویشان و تقرب به ایشان است. عرض کردند: درویشان کیانند؟ خداوند فرمود: آنان که به کم , راضی و بر گرسنگی , صابر و در نعمت , شاکر هستند; از گرسنگی و تشنگی خود شکایتی ندارند و هرگز دروغ  بر زبان خود جاری نمی کنند و نسبت به پروردگارشان غضب نمی نمایند و برای چیزی که از دستشان رفت , غمگین نیستند و نسبت به چیزی که بدست می آورند , فرحناک و شادمان نمی  باشند. ای احمد ! محبت من در گرو محبت درویشان است , پس به آن ها نزدیک شو و همنشینی با آنان را اختیار کن و از ثروتمندان و مجلسشان فاصله بگیر , چرا که درویشان دوستان من هستند.

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

تعجب خدا از سه گروه:


ای احمد ! از سه بنده خود تعجب می کنم: بنده ای که به نماز ایستاده و میداند که دست های خود را به جانب چه کسی دراز کرده و در پیشگاه چه کسی ایستاده و در عین حال خواب آلود است. و تعجب می کنم از بنده ای که روزیِ امروز خود را از سبزی مختصری دارد ولی برای فردایش به فکر فرو رفته است. و تعجب می کنم از بنده ای که نمی داند آیا من از او راضی هستم یا بر او غضبناکم , ولی خندان است.

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

گرسنگی , سکوت , خلوت:


ای احمد ! ای کاش می دانستی که گرسنگی و سکوت و تنهایی چه لذت و آثاری دارن ! عرض کرد: خداوندا ! گرسنگی چه اثراتی دارد ؟ خداوند فرمود: حکت , حفظ قبل , تقرب به من , حزن همیشگی , کم خرج بودن بین مردم , حق گویی , بی اعتنایی به سختی یا آسانی زندگی.

 

ای احمد ! آیا می دانی چه هنگامی بنده به من نزدیک می شود ؟ عرض کرد: خیر پروردگار من ! فرمود: وقتی که گرسنه یا در حال سجده باشد.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

 

عوامل تقرب به خداوند:

 

 

 

پیامبر (ص) عرض کردند: خداوندا ! مرا راهنمایی کن که با چه کاری به تو تقرب جویم ؟ خداوند فرمود: شب خود را روز و روز خود را شب قرار بده. عرض کردند: چگونه چنین کنم ؟خداوند فرمود: خوابت را نماز و غذایت را گرسنگی قرار بده. ای احمد ! به عزت و جلالم سوگند که هر بنده ای که چهار صفت را برای من ضمانتکند , من نیز او را به بهشت وارد می کنم: زبانش را در کام بپیچد و حرف نزند مگر آن که آن سخن برای او مفید و مثر بخش باشد. قلب خود را از وسوسه های اهریمنی حفظ کند. همواره بیاندیشد که من به او آگاه و بر کارهایش ناظر هستم. و گرسنگی , نور چشمانش باشد ( گرسنگی را دوست بدارد ).

 

 

 

 

♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

دوری از خوی بچه گانه:


ای احمد! بپرهیز از اینکه مانند بچه باشی که هرگاه به سبز و زرد نظر می افکند , به آن ها دل می بندد و یا ترش و شیرین در اختیارش قرار می گیرد , نسبت به آن فریفته می شود.


 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

 

 پارساترین مردمان:


ای محمد! اگر دوست داری که پارساترین مردمان باشی , نسبت به دنیا زهد پیشه کن و نسبت به آخرت رغبت داشته باش. پیامبر (ص) گفت: خداوندا ! چگونه نسبت به دنیا زهد بورزم ؟ خداوند فرمود: از خوراک وآاشامیدنی و پوشاک دنیا به اندازه خیلی کم (دو کف دست) استفاده کن  و برای فردا چیزی ذخیره مکن و همواره به یاد من باش. پیامبر (ص) پرسید: خداوندا ! گونه همواره به یاد تو باشم؟ خداوند فرمود: با دوری از مردم و کینه نسبت به ترش و شیرین و خالی نگه داشتن شکم و خانه از دنیا.

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

شایستگان محبت خداوند: 


ای محمد ! محبت من شامل کسانی است که به خاطر من محبت می کنند و به خاطر من عطوفت و مهربانی می کنند , و به خاطر من با دیگران مـی پیوندند , و محبت من شامل کسانی است که بر من توکل می کنند. وبرای محبت من نه نشانه مخصوصی است و نه پایان و نهایتی. هرگاه که یک نشانه را از سر راه محبوبان خویش بر دارم نشانه دیگری را قرار خواهم داد.اینان کسانی هستند که به مردم به همان گونه که من نگاه می کنم, می نگرند و دست نیاز به  سوی خلق دراز نمی کنند. شکم آن ها از مال حرام خالی است. خوشی و کامرانی آن ها در دنیا ذکر و محبت و رضایت من از ایشان است.

 

 

 

 ♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦جـــملات زیــبای خـــداوند♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦.♦

 

 

 

 

 

 برترین اعمال:

 

 

 

 

از امیر مومنان علی (علیه السلام) روایت شده است که:پیامبر در شب معراج از پروردگارش پرسید:پروردگارا ! برترین و شریف ترین کار ها کدام است ؟ خداوند عزوجل در پاسخ فرمود: هیچ عملی نزد من بالاتر از توکل بر من و راضی بودن به آنچه که من قسمت کرده ام نیست.    

   

 

 

 

 

 

 منبع:جامع الاحادیث

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سخنان زیبای خدایی - سخنان زیبای خدا - سخنان خدا - سخنان زیبا در مورد خداوند - سخنان زیبا - سخنان اموزنده خدا - سخنان ارام بخش زیبا -
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 51
  • بازدید سال : 279
  • بازدید کلی : 21,314